traducido por Federico Dilla
What is the churn rate?ratio that measures loyalty
The churn rate is a ratio that used in marketing companies with products or services that require registration. Basically it is a ratio that measures loyalty, indicates the percentage or rate of churn.
After calculating the churn rate for each period, it would be desirable to develop a plan of retention and dropout prevention to identify the root causes that have left us and its relation to the specific moment in the life of the customer. (There may be several causes such as customer dissatisfaction, best deals and biggest seller of competition; reasons having to do with the customer life cycle, etc.).
Thus, we can define rules and algorithms that allow us to predict the most likely customers or risk of abandonment. To avoid this, you can set alarms that adequately anticipate customer churn and establish a protocol by segment (as there is also the quality and profitability of customers who have left have in mind).
To see how the theory applies, I explain how the churn rate is calculated with an example:
Formula Churn rate = Customers who have been low in the period / Customers at end of period
Course:
* Period 1 customers /// 1000 /// /// 500 high 200 casualties
We estimate total customers (1000 + [500-200]) = 1300 total customers
Churn rate = 200/1300 = RATE OF ABANDONMENT OF 15%
* Term 2 customers /// 1300 /// /// 100 high 400 casualties
We estimate total customers (1300 + [100-400]) = 1000 total customers
Churn rate = 400/1000 = RATE OF ABANDONMENT OF 40%
¿Qué es el churn rate?
El churn rate es un ratio que utilizan en marketing empresas con productos o servicios que requieren suscripción. Básicamente es un ratio que mide fidelidad, indica el porcentaje o tasa de abandono de clientes.
Tras calcular el churn rate de cada periodo, sería conveniente desarrollar un plan de retención y prevención del abandono para identificar las causas fundamentales por las que nos han dejado y su relación con el momento concreto en la vida del cliente. (Puede deberse a diferentes causas como: insatisfacción del cliente; mejores ofertas o mayor éxito de ventas de la competencia; razones que tengan que ver con el ciclo de vida del cliente; etc.).
De esta forma, podríamos definir reglas y algoritmos que nos permitan predecir los clientes con mayor probabilidad o riesgo de abandono. Para evitarlo, pueden establecerse alarmas que permitan anticiparse adecuadamente al abandono del cliente y fijar un protocolo de actuación por segmentos (ya que hay que tener también en cuenta la calidad y rentabilidad de los clientes que se han marchado).
Para ver cómo se aplica la teoría, os explico cómo se calcula el churn rate con un ejemplo:
Fórmula Churn rate = Clientes que han sido baja en el periodo / Clientes al final del periodo
Supuesto:
* Periodo 1 /// 1000 clientes /// 500 altas /// 200 bajas
Calculamos los clientes totales (1000 + [500-200]) = 1300 clientes totales
Churn rate = 200 / 1300 = TASA DE ABANDONO DEL 15 %
* Periodo 2 /// 1300 clientes /// 100 altas /// 400 bajas
Calculamos los clientes totales (1300 + [100-400]) = 1000 clientes totales
Churn rate = 400 / 1000 = TASA DE ABANDONO DEL 40 %