miércoles, 29 de julio de 2015

Iran is an opportunity for companies?

http://anticipa360.com/iran-como-oportunidad-para-las-empresas-espanolas/

traducido por Federico Dilla

autor Iñaki Oroz Llánder

Iran is an opportunity for companies?

This July 2015 has lived a historic moment with the agreement reached between Iran, Germany and the five permanent members of the Security Council of the UN (China, USA, France, UK and Russia) to limit Iran's nuclear program in exchange for easing international sanctions it has had repercussions in the international community.

Undoubtedly, this agreement is a very important geopolitical implications, and large Spanish companies soon will be competing in this market successfully and safely. Whether in infrastructure, oil, telecommunications, construction, etc.

But today I want to discuss, even slightly, the commercial opportunities that Iran poses for the Spanish SMEs and with a more stable political situation may see entrenched.

Iran is a country with nearly 80 million inhabitants and a very young population pyramid, the local industry is at a low technological development and a major dependence on outside. Iran is a net oil imports gasoline and even countries for their lack of technology.

The current market situation shows, as shown in the graph, the Iranian imports come to China as the main supplier. This trade also continues to grow.

Turkey and India also have very important positions, while countries like Australia that do not export too much Iran if sales are increasing, so we must be attentive to these developments.

Paises

Spain occupies a discreet place on the map, but to be talking about a global trade is necessary to see what products are more opportunity for Spain from the point of view of current market penetration.

productos

Not to mention the commercial paralysis which has affected the Iranian market these years, it is noted as the Spanish company has made inroads into this market.

This data given trade flows between Spain and Iran and their evolution is observed as different industries may be facing opportunities in this market. We are talking mainly of parts of industrial furnaces sector but also some emerging sectors in the country, as are the specific serums, apparatus for filtering liquids, valves for olehidráulicas or pneumatic transmissions or, for example, kraft paper.

It can be seen therefore that are varied sectors where Spanish SMEs can play an important role in socio demographically very promising market.

Irán como oportunidad para las empresas españolas

Este mes de julio de 2015 ha vivido un momento histórico con el acuerdo logrado entre Irán, Alemania y los cinco miembros permanentes del Consejo de Seguridad de la ONU (China, Estados Unidos, Francia, Reino Unido y Rusia) para limitar el programa nuclear iraní a cambio de aliviar las sanciones internacionales ha tenido repercusiones en la comunidad internacional.
Sin duda este acuerdo tiene unas repercusiones geopolíticas muy importantes, y las grandes empresas españolas pronto estarán compitiendo en este mercado y seguramente con éxito. Ya sea en infraestructuras, petróleo, telecomunicaciones, construcción, etc.
Pero lo que hoy quiero analizar, aunque sea ligeramente, son las oportunidades comerciales que Irán presenta para la pyme española y que con una situación política más estable se pueden ver afianzadas.
Irán es un país con casi 80 millones de habitantes y una pirámide poblacional muy joven, la industria local se encuentra con un desarrollo tecnológico bajo y con una dependencia del exterior importante. Irán no es un países netamente petrolero e incluso importa gasolina por su falta de tecnología.
La actual situación comercial demuestra, como se observa en el gráfico, que las importaciones iraníes acuden a China como proveedor principal. Este comercio además sigue creciendo.
Turquía o India también tienen posiciones muy relevantes, mientras que países como Australia que no exportan demasiado a Irán si están aumentando mucho sus ventas, por lo que habrá que estar atentos a estas evoluciones.
Paises
España ocupa un lugar discreto en este mapa, pero al estar hablando de un comercio global es necesario ver qué productos son más oportunidad para España desde el punto de vista de penetración actual en el mercado.
productos
Sin olvidar la parálisis comercial que ha afectado al mercado iraní estos años, se observa como la empresa española ha realizado incursiones en este mercado.
Dados los datos de flujos comerciales entre España e Irán y la evolución de los mismos se observa como diversas industrias pueden estar enfrentándose a oportunidades en este mercado. Estamos hablando del sector de partes de hornos industriales fundamentalmente, pero también algunos sectores más incipientes en el país, como son los sueros específicos, los aparatos para filtrar líquidos, las válvulas para transmisiones olehidráulicas o neumáticas o, por ejemplo, el papel kraft.
Se observa por tanto que son sectores variados, donde la pyme española puede jugar un papel importante, en un mercado socio demográficamente muy prometedor.