miércoles, 17 de junio de 2015

Mejorar la exportación How can we improve export?

http://nicolaminervini.com/2015/06/16/como-podemos-mejorar-la-exportacion/
http://internacionalmente.com/como-podemos-mejorar-la-exportacion/
Traducido por Federico Dilla

How can we improve export?
The international market is increasingly competitive and therefore more difficult to win the fight for export. On several occasions I have to hear phrases like "we have already lowered the maximum price but we still win orders. I do not know where else better. "

This creates many issues and various scenarios to staking; Will the pricing strategy? Is this a correct action of the commercial agent? Or is it that is selling in the market wrong and / or the wrong product? Or is it that the industrial costs have not been well prepared?

Many different issues to be addressed to identify key areas for improvement. However, exporting firms (including those more experienced) do not usually make an honest check the above issues, which results in its export strategy.

From my experience as an international consultant, I have always suggested the use of a thorough check companies that serve as a roadmap to develop a new plan of internationalization, identify opportunities and areas for improvement.

Checklist No. 102- Improved management of internationalization

Where I can improve?

Defining the mission of the company.
Export culture in the company
Technological product innovation.
Innovation in industrial processes
Innovation in the form of market entry
Mental opening to join business clusters
Product design.
Range of products.
Design package or container
Optimization participation in fairs.
Development of industrial costs.
Company image.
Quality of information sources used
Professional and effective communication and promotion
Integration between departments in the company.
Information management between different sectors of the company.
Availability of strategic alliances.
Study of markets.
Monitoring sales network.
Quality customer service
Periodic monitoring of its competitiveness
Professionalism of the export department.
Training for all employees
Working in strict relationship with the partner abroad
Massive use of the support of various organizations promoting international trade
Care in the legal aspects.
Competitive logistics.
Using a price engineering
Selection of partners / importers
Protection of trademarks and patents
Knowledge and use of sources of financing and incentives
Level of computerization of the company
Professional presence on social networks
The check list is extracted from the ebook "Internationalization Engineering: Innovating to compete in the international market" (for the European market) and the book "Engineering Export How to develop innovative export plans", Cengage learning (for the market Latin America). "


El mercado internacional es cada vez más competitivo y por consiguiente, más complicado ganar la pelea de la exportación. En varias ocasiones me toca escuchar frases del tipo ” ya hemos rebajado el precio al máximo pero todavía no logramos ganar pedidos. No sé donde más mejorar”.
Esta situación genera muchas cuestiones y escenarios diversos que se deben de replantear; ¿Será la estrategia de precios? ¿És correcta la actuación del Agente Comercial? o ¿Será que está vendiendo en el mercado equivocado y/o el producto equivocado? ¿O será que los costes de industriales no han sido bien elaborados?
Muchas y diferentes cuestiones a tratar para detectar los principales puntos de mejora. Sin embargo, las empresas exportadoras (incluido aquellas más experimentadas) no acostumbran a realizar un honesto chequeo de las cuestiones mencionadas, lo que repercute en su estrategia de exportación.
Desde mi experiencia como Consultor Internacional, siempre he sugerido la utilización de un exhaustivo chequeo que sirva a las empresas como hoja de ruta para elaborar un nuevo plan de internacionalización, detectar oportunidades y puntos de mejora. 

Check-list n° 102- Mejora de la gestión de la internacionalización

¿Dónde puedo mejorar?
  • Definición de la misión de la empresa.
  • Cultura exportadora en la empresa
  • Innovación tecnológica del producto.
  • Innovación en los procesos industriales
  • Innovación en las forma de ingreso en los mercados
  • Abertura mental para integrarse en agrupamientos de empresas
  • Diseño del producto.
  • Gama de los productos.
  • Diseño del empaque u envase
  • Optimización en la participación a ferias.
  • Elaboración de costos industriales.
  • Imagen de la empresa.
  • Calidad de las fuentes de información utilizadas
  • Comunicación y promoción profesional y eficaz
  • Integración entre departamentos en la empresa.
  • Gestión de la información entre los distintos sectores de la empresa.
  • Disponibilidad a alianzas estratégicas.
  • Estudio de los mercados.
  • Monitoreo de la red de ventas.
  • Calidad del servicio al cliente
  • Monitoreo periódico de la propia competitividad
  • Profesionalidad del departamento de exportación.
  • Capacitación a todos los colaboradores
  • Trabajo en estricto relacionamiento con el socio en el exterior
  • Uso masivo del apoyo de los diversos organismos de promoción del comercio internacional
  • Cuidado en los aspectos legales.
  • Logística competitiva.
  • Utilización de una ingeniería de los precios
  • Selección de los socios/importadores
  • Protección de marcas y patentes
  • Conocimiento y uso de fuentes de financiaciones y incentivos
  • Nivel de informatización de la empresa
  • Presencia profesional en las redes sociales
El check list es extraído del ebook  “Ingeniería de la Internacionalización: Innovando para competir en el mercado internacional” (para el mercado Europeo) y del libro  “Ingeniería de la exportación Cómo elaborar planes innovadores de exportación”, Cengage learning (para el mercado de Latino América).”